تمدن نوین اسلامی با وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود

asatid
محمد مهدی طهرانچی :

 تمدن نوین اسلامی با وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این پرسش مهم که آیا آنچه در دانشگاه به عنوان علم غربی تدریس می‌شود، می‌تواند با حوزه  پیوند بخورد، بیان کرد: در این علوم بحث ربوبیت حذف شده است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدمهدی طهرانچی که در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که به همت نهاد مقام معظم رهبری و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، سخن می‌گفت ضمن اشاره به سه بحث چرایی ، چیستی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: من معتقدم هنوز بعد از گذشت42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی چیستی این نظریه امام خمینی (ره) را درک نکرده‌ایم و به همین دلیل است که برداشت‌های متفاوتی از این نظریه دیده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر چیستی را نفهمیم ، چرایی برای ما مشخص نشده و به چگونگی هم نخواهیم رسید.

این استاد دانشگاه با اشاره به آن‌ که هنوز چیستی موضوع وحدت حوزه و دانشگاه درک نشده است عنوان کرد: ابتلای جامعه پردازی ما در وحدت حوزه و دانشگاه است. به نظرم کسی نباید زمامدار هر سطحی از آموزش عالی بشود مگر آن‌ که در چیستی وحدت حوزه و دانشگاه اشراف کامل داشته باشد. شاید برگزاری این جلسات و تکرار آن‌ها به این دلیل باشد که بگوییم چگونگی‌ها چطور بوده ولیکن چیستی این مسئله به نظر بنده هنوز درک نشده است.

وی گفت: راجع به چرایی این مسئله هم امام خمینی و هم رهبر انقلاب بارها تبیین کردند. مهم ترین سوال امروز در خصوص تمدن نوین اسلامی است . این تمدن نوین اسلامی با وحدت حوزه و دانشگاه محقق خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن بیان تاریخچه‌ای  مختصر عنوات کرد: نزول تمدن نوین اسلامی وقتی آغاز شد که وحدت حوزه و دانشگاه را از میان بردند . 

طهرانچی با بیان این پرسش مهم که آیا آنچه در دانشگاه به عنوان علم غرب تدریس می‌شود،  می‌تواند با حوزه  پیوند بخورد، بیان کرد:این پیوند نمی‌تواند ایجاد شود ، این علم نمی‌تواند چرا که این علم خدا ندارد. در این علوم ربوبیت حذف شده است. حال آنکه آنچه نظام ساز است وجه ربوبیت خداوند متعال است.

وی افزود: در علم می بینیم گیاه در زمین طیب می‌روید اما بِإِذْنِ ربه  . این بِإِذْنِ ربه کجای فرمولاسیون‌های درسی هست؟. این علمی است که در آن ربوبیت وجود ندارد. اگر چیستی و چرایی وحدت حوزه و دانشگاه برای ما مشخص گردد. این چیستی و چرایی تمدن نوین اسلامی را برای ما می سازد.

طهرانچی بیان کرد: ما امروز رویه استقلال علم و دین را بدون شک پذیرفته‌ایم. می‌گوییم کلاس‌های معارف بروند از دین خبردار شوند و کلاس‌های علوم طبیعی از علم. ما افراد را داریم استقلالی بار می آوریم . بعضی جاها هم در بحث وحدت حوزه و دانشگاه فقط گفتگو مطرح است . ما نه منظورمان استقلال است و نه گفتگو، ما وحدت را می خواهیم. این نکته مهمی است. این چیستی و چگونگی که بیان شود آن وقت است که چگونگی‌های ما را دگرگون خواهد کرد .هر چه فهم دقیق‌تر شود، عمل هم دقیق‌تر خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی بنا داریم به حول و قوه الهی انجام دهیم،  تلاش در پیاده‌سازی یک فهم حداکثری از موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است، که همان وحدت علم و دین و وحدت تمدن ساز است. باید در ادامه بحث اندیشه تمدن ساز خود مباحث رهبری را استخراج کنیم، چرا که اندیشه تمدن ساز در آن شاه‌بیت اصلی  و نکته اصلی فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. لازم است به صورت فراگیر راجع به آن علمی که در درونش وحدت حوزه و دانشگاه است، گفتگو شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.